Fiska sill i Blekinge

Planen var att åka till Öland. Jag, Sanna, har aldrig varit där och det skulle passa såhär en långhelg. Sen kom vi på att vi var tvungna att vara i Simrishamn på söndag förmiddag och det i kombination med att maken läste på Husbilsklubben att det nu gick att fiska sill i Karlskrona gjorde att vi avvaktade vårt beslut kring Öland.

Onsdag eftermiddag hämtade vi hem bilen och packade inför vår lilla resa. Ungdomarna stod nöjda och belåtna med fyllt kylskåp och lovade att ta hand om sig själva och huset medan vi var borta. Vet inte om deras stora leenden var för att vi skulle vara borta eller för att de önskade att vi skulle ha det bra. Halv åtta på kvällen var vi färdiga och körde iväg.

Tosteberga ängar. Foto: Torbjörn Lagerwall

Sedan innan hade vi bestämt att om vi kom iväg sent skulle vi köra till Tosteberga hamn och stanna över natten på vår väg mot Karlskrona. Eftersom vi satt och pratade en hel massa på vägen missade vi avfarten och kom in till Tosteberga öster ifrån istället. Vilket i sin tur gjorde att vi upptäckte att det stod en massa bilar på rastplatsen vid ängarna. Vi vek av och fick en sista plats! Här stod fem andra bilar och det kändes riktigt roligt! Vi har kört förbi men aldrig övernattat här på ängarna.

Tostebergaängar. Foto: Torbjörn Lagerwall

Vaknar tidigt på morgonen av ett makalöst fågelkvitter och strålande sol. Bestämmer oss för att ta en tidig morgonpromenad med hund och kamera innan frukost.

Späda nässelblad plockades med tanken att kanske kunna göra en god soppa under kvällen.

Hunden njöt av frihet, vidder och vatten 🙂

Tostebergaängar. Foto: Torbjörn Lagerwall

När vi väl är tillbaka efter promenaden börjar det strömma in bilar med fågelskådare och vi känner oss en aning trängda. Lika bra att packa ihop och köra vidare.
Knappt två timmar senare parkerar vi på Skeppsbrokajen i Karlskrona. Längs med kajen är det fullt av människor som står och fiskar och vi blir omedelbart indragna i fiskandet.

sill

Flera timmar senare står vi rödbrända i ansiktet och mycket stolta över de 20 sillar vi har i vår hink.

karlskronafiske. Foto: Torbjörn Lagerwall
Under dagen har vi sett flera husbilar komma och gå och framåt kvällen blir vi fem bilar som står längs med kajen. Fredag morgon tar vi oss bort till kajen igen för att fortsätta vår fiskelycka. Men idag blir det inte många sillar, varken för oss eller någon annan.

fiske

Först är det dimma hela förmiddagen och när väl det släpper… ja, då dyker en av världens största lyxjakter upp i hamnen! Ägd av en person som äger en silvergruva i Mexico. Min teori är att den gigantiska båten skrämde bort all fisk. Eller…

karlskronafiske. Foto: Torbjörn Lagerwall

Efter ett tag utan napp fick vi tipset att fisken skulle finnas i Karlshamn och eftersom vi ändå skulle åt det hållet för eller senare tänkte vi att varför inte. Vi packar ihop fiskeprylar, oss själva och hunden och styr kosan mot Karlshamn. På vägen stannar vi på en rastplats och tömmer toalettkasetten men hittar ingenstans där vi kan tömma gråvattnet. Lite problematiskt men inget vi hänger upp oss på. Däremot fyller vi på vatten på första macken i Karlshamn och kör sedan vidare mot hamnen.

karlskrona. Foto: Torbjörn Lagerwall

Här möts vi av flera husbilar på rad och som tur är finns det en lucka även till oss. Under kvällen kommer fler bilar och som mest står vi 15 bilar här. Borta på själva ställplatsen står fyra bilar.

_MG_5776

Fiskelyckan däremot, den lyser med sin frånvaro.

kvällsljus. Foto: Torbjörn Lagerwall

Hamnens alla ljus på kvällen är helt makalösa mot den mörka himlen!

sill. foto: Torbjörn Lagerwall

Eftersom det inte nappar tar vi istället fram sillen från Karlskrona, filear och grillar den till kvällens middag. Bättre än så blir det nästan inte!

Lördag morgon tar vi en lång promenad i Karlshamn, köper frukostbullar och tittar på några tappra fiskare. Sen packar vi ihop och styr kosan mot Simrishamn. Sedan innan visste vi att det är svårt med ställplats just i och kring Simrishamn, men såå svårt skulle det väl ändå inte vara. Ack den som visste det vi sedan var med om. Hade vi vetat hade vi tagit in på campingen direkt istället för att köra runt runt för att hitta någonstans att bo över natten. Undrar hur en kommun som är så välbesökt av alla sorters människor kan vara så fullständigt ointresserad av oss husbilister.

Under de timmar vi körde runt mötte vi säkert minst ett 20- tal andra husbilar. Vart tog dessa bilar egentligen vägen? Vi kollade upp alla de varianter som fanns på Husbilsklubben, vi körde runt i industriområdena för att hitta någonstans att stå och jo, här var en variant som hade funkat och det stod en bil här men vi valde bort den av andra anledningar. Slutligen bestämde vi oss ändå för att ta in på campingen (Tobisvik) och det hela blev bra. Men ändå! På kvällen passade vi på och grillade, det blev även lite hemgjorda chips 🙂

grillad potatis. Foto: Torbjörn Lagerwall

Men… hur gick det med Öland kanske du undrar? tja… vi får helt enkel ta en sväng dit en annan gång 😉